Kustweg naar Greymouth, Glacier Country - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van YCE - WaarBenJij.nu Kustweg naar Greymouth, Glacier Country - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van YCE - WaarBenJij.nu

Kustweg naar Greymouth, Glacier Country

Door: YCE

14 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Dinsdag 12 febr.
Vandaag moeten we flink wat km's maken. Van Motueka naar Westport en dan door naar Greymouth. Zal ongeveer 344 km zijn. Het eerste stuk is een soort van sluiproute; de weg die we zouden rijden is afgesloten vanwege brandgevaar. De nieuwe route is een mooie route met flink bochtwerk voor chauffeur Eric. Als medepassagiers hebben wij ook genoeg te zien. Koeien, schapen, geiten, hopplantages, en zelfs een collega van appelboer Jurius doet het hier goed. In Murchison stappen we even uit om de benen te strekken en een koffie te drinken. Daarna gaan we door richting Westport. Net daarvoor slaan we af voor Cape Foulwind. We nemen een kijkje bij de pelsrobben. Mooi om te zien! Die luie drieken liggend op de rotsen. En moeders die hun kleine zogen. De huilers zijn in nov/dec geboren. We rijden verder door naar Punakaiki. Daar bevinden zich de Pancake Rocks and blowholes. De weg langs de kust doet mij denken aan the great ocean road in Australië. Rotsformaties, kolkende watermasa's, grote golven met witte schuimkoppen. Super mooi. Bij de pancakes lopen we een route van 20 minuten langs de rotsen die imposant uit het water steken. En ze doen hun naam eer aan: soms lijkt het een stapel pannenkoeken. En wat een kracht van het water in de blowholes. Schitterend om te zien en te horen. Na dit wonder te hebben aanschouwd gaan we bij het Pancake Rock Cafe een pizza en verschillende pancakes eten. Bosvruchten en bacon/banaan. Lekker. Bo, bedankt voor de tip. Teruglopend naar de camper scoort Eric nog een pet. Helemaal happy. Rond 19.15 uur arriveren we bij de camping. Meteen maar de volgende camping voor 2 nachten reserveren: Fox glacier.

13 en 14 febr.
Kia Ora. Daar zijn we weer.
Gisteren vertrokken vanuit Greymouth op weg naar Fox Glacier. Het eerste gedeelte gaat nog via de kustweg. Onderweg stoppen we voor de Mananui Bush Walk. Een wandeling die eerst door het bos loopt en uitkomt bij het strand. De bomen zien er grillig uit. Ze zeggen dat de bomen lijken op de bomen uit Lord of the rings. En indeed. Ze zien er een beetje spooky uit. Het strand ligt vol met steentjes. We rapen tot onze broekzakken vol zijn. We rijden verder door naar Franz Josef Glacier. Celly en ik gaan de Franz Josef Glacier Valley Walk lopen. Eric heeft geen puf, die blijft bij de camper. Het is een mooie walk met veel zicht op de Glacier. Helaas is er niet veel meer over van de eens zo grote gletcher. Heel erg jammer. We hebben geluk met de foto's. Er schijnt een lekker zonnetje. Terug bij de camper rijden we het laatste stuk door naar de camping. We lopen het centrum in om een biertje te drinken bij de plaatselijke Karper. Inmiddels in het bijna 8 uur en zitten we nog heerlijk op het terras in de warme zon. Morgen graag weer zo'n mooie loopdag!

De voorspelling van vandaag is niet zo goed. Veel regen. Maar we gaan toch op pad. Eerst kiezen we voor de Lake Matheson walk. Een loop om het meer. Wanneer het windstil is kun je Mt. Cook en Mt. Tasman in het water weerspiegeld zien. Helaas hebben we niet dat geluk. Maar neemt niet weg dat het een fantastisch vergezicht is. Het is een schitterende, zonnige wandeling met veel groen, te weten: de Ponga (wordt 7 meter hoog), Prins of Wales' Feather (soort varen), Rimu (red pine wordt 20 tot 60 meter hoog). Na de wandeling nemen we een koffie en gaan door naar Fox Glacier voor een wandeling naar de Fox gletcher. Jammer genoeg begint het te regen dus komen voor de eerste keer onze regenjassen uit de tas. Hebben we natuurlijk niet voor niets meegenomen. Het is een fikse wandeling, langs de rivierbedding, omhoog. Ik ben dan wel een bokkie maar klimmen is geen favoriete bezigheid van mij. Maar eindelijk zijn we boven aanbeland met mooi uitzicht op de gletcher. Zeiknat tot op onze onderbroek. Ja we moeten er iets voor over hebben. Terug op de camping wassen we het beddengoed en gaan chillen in de keuken/ontspanningsruimte. We zijn zo te zien niet de enigen. Het is er gezellig druk. Inmiddels komt de regen er met bakken uitgevallen. Maar we zitten droog. Morgen rijden we de door naar Wanaka.