Wellington, Interislander ferry, Abel Tasman NP - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van YCE - WaarBenJij.nu Wellington, Interislander ferry, Abel Tasman NP - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van YCE - WaarBenJij.nu

Wellington, Interislander ferry, Abel Tasman NP

11 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Motueka

Zaterdag 9 februari.
Vanmorgen waren we op tijd wakker. De bird watching walk hebben we gisteren niet meer kunnen doen. Dus lopen we deze nu eerst. We zien helaas niet heel veel; het is nl. weer eb. Wat we zien is een plof kalkoen look-a-like en twee lepelaars. Na het ontbijt tuffen we via de S1naar Wellington. Rond 12 uur arriveren we daar. We hebben redelijk snel een parkeerplaats gevonden. Recht tegenover het Te Pape museum. Voor het museum staan een aantal beelden. Het zijn chinese beelden ivm met het chinese nieuwjaar; het jaar van het varken. Vandaar dat in het museum nu ook het terracotta leger te zien is. Het Te Pape museum is gratis. Op level 4 zien we een nagebootste Maori nederzetting. Huizen, werktuigen, kano's etc. En ontzettend mooie houten beelden. Meestal met de tong uit hun mond en bolle ogen. Om de vijand af te schrikken. Een level naar beneden geeft de invloed van de immigranten weer. Wat vroeger 85% natuurgebied was is nu nog maar 25%. Jammer. Na bezichtiging van het museum lopen we via de haven richting het centrum. Het is er ontzettend druk. Allerlei activiteiten vinden er in en om de haven plaats. Van een hoge schans in het water springen en een basketbal tournooi. Onderweg lopen we nog een overdekte markt binnen. Nog wat slenteren door de stad, drankje op het terras en op naar de campjng. Even tijd om kaarten te schrijven voor het thuisfront. En meteen posten. Moeten de postbodes hier ook aan het werk houden. Snel wat boodschappen inslaan en dan lekker relaxen. Morgen moeten we op tijd bij de ferry zijn. Om 9 uur is het vertrek.

Zondag 10 febr.
Vanmorgen om half 7 opgestaan om de Interislander ferry van 9 uur te kunnen halen. De boot was voor 9 uur geladen en kon de overtocht beginnen. Het eerste uur hebben we met z'n 3-tjes als geoefende whale watchers over de zee staan turen. Helaas geen whale gespot. Eigenlijk helemaal nikskusnie. Daarna een kopje koffie gedronken wat wat zitten lezen. Het laatste uur van de tocht hebben we weer buiten gestaan. We hebben de boot mooi de haven van Picton zien binnen komen. Na Picton zijn we via het wijngebied van NZ naar Nelson gereden. In Nelson hebben we eerst bij I-side (VVV) informatie ingewonnen over Nelson en het Abel Tasman NP. Meteen ook maar de watertaxi gereserveerd die ons een stuk het park inbrengt zodat wij weer terug kunnen walkenwe lopen een korte route door Nelson. Eerst een stukje langs de rivier en dan het Queens park in. Daar drinken we een macro-biotisch verantwoord biertje en lemon frisje. En twee heerlijke taartjes. Een met gember en de andere met banaan en cocusnoot. Vervolgens zien we nog het oudste straatje van NZ. Dan weer op weg. Onderweg zien we meldingen dat er wegen zijn afgesloten ivm brandgevaar of daadwerkelijk al brand. Hier hebben wij, als het goed is, geen last van. Voor de komende twee nachten verblijven we in Motueka. Vlakbij het Abel Tasman NP. Op de camping nemen we eerst een welverdiende borel en laten we de wasmachines voor de eerste keer voor ons draaien. Morgen wordt weer een mooie, warme wandeldag voor ons.

Maandag 11 febr.
Vanmorgen op tijd opgestaan. We hebben nl om half 11 de watertaxi gereserveerd in het Abel Tasman park. Deze watertaxi zal ons naar een punt brengen waar we een wandeling kunnen starten. We hebben gekozen voor Torrent Bay Village. De watertaxi komt ons ophalen bij het centrum. Daar stappen we in de boot die vervolgens door een tractor naar de zee wordt getrokken. Een funny gezicht ons daar in die boot zien zitten terwijl we over de weg rijden. Vanwege eb rijdt de tractor een heel stuk het water in. Tot de boot de motor aan kan zetten. And up we go. We zitten met z'n 3-tjes achterin. Het eerste stuk vaart de boot nog niet hard. Maar eenmaal verder uit de kust gaat het gas erop. Wel 100 knopen (denk ik). We varen langs een aantal punten zoals the split apple rock. De meeste gefotografeerde rots. En langs een aantal zeehondjes. Inclusief een baby-zeehondje. Na 30 minuten arriveren we bij Torrent Bay Village. Daar de boot niet tot aan het strand kan komen moeten we het laatste stukje door het water banjeren. Een mooi wit strand waar we eerst een broodje eten en schelpen zoeken voor de buurtjes. Om half 1 starten we onze wandeling. The high tide track. Tijdens deze wandeling nemen we een uitstapje naar Cleopatras Pool. Een kleine maar wel brede waterval. Rond 3 uur zijn we in Anchorage (nee niet in Alaska) gearriveerd. Flink bezweet maar wat een mooie wandeling met fantastische vergezichten over de Tasman Bay. Terug met de watertaxi is ook weer een leuke ervaring. Nu zitten Celly en ik helemaal voorin. Flink beukend op de golven. Heerlijk gevoel in je buik. Rond half 5 zijn we weer terug bij het centrum en de camper. Bezweet maar voldaan rijden we terug naar de camping.
Vandaag wederom een mooie ervaring rijker.
Morgen op weg naar Greymouth. Tot dan.